ماهینور اوزدمیر

نواندیش: جوانترین نماینده برگزیده پارلمان محلی بروکسل با حجاب اسلامی سوگند یاد نمود.

به گزارش سرویس بین الملل نواندیش به نقل از روزنامه فیگارو، "ماهینور اوزدمیر" بانوی 26 ساله ترک تبار که در انتخابات 7 ژوئن پارلمان بلژیک پیروز شد دیروز در پارلمان حضور یافت و سوگند ادا نمود.

وی فارغ التحصیل رشته علوم سیاسی و همچنین کوچکترین عضو پارلمان بلژیک می باشد.

ماهینور 26 ساله در حالیکه لبخند به لب داشت و با روسری سفید- طلائی در مجلس حضور یافت به هنگام ادای سوگند گفت : "حجاب مانع آزادی من نیست و همواره آن را به همراه خواهم داشت."

"ماهینور" همچنین گفت که ما نمایندگان تصویر جامعه خود هستیم و پارلمان نیز می بایستی نشان دهنده تصویر جامعه باشد.

در حالیکه بسیاری ازمخالفان حجاب در پارلمان اعلام نگرانی کرده بودند، وی بدون هرگونه مانعی سوگند یاد نمود

منبع



برچسب‌ها: ادای سوگند یک بانوی مسلمان در پارلمان بلژیک

تاریخ : جمعه 88/4/5 | 1:24 صبح | نویسنده : | نظر

جام جم آنلاین: اولین شب جمعه ماه مبارک رجب، لیلةالرغائب یا به عبارتی "شب آرزوها" است که فضیلت بسیاری دارد و به منظور کسب هرچه بیشتر رحمت الهی و رسیدن به حوائج معنوی اعمالی برای آن ذکر شده است.

یکی از این اعمال نماز دوازده رکعتی است که بین نماز مغرب و عشا اقامه می شود . هر دو رکعت این نماز به یک سلام ختم و در هر رکعت یک مرتبه سوره حمد، سه مرتبه سوره قدر، دوازده مرتبه سوره توحید خوانده می‌شود.

وقتی دوازده رکعت به پایان رسید، هفتاد بار ذکر" اللهم صل علی محمد النبی الامی و علی آله" گفته شود.

پس از آن در سجده هفتاد بار ذکر "سبوح قدوس رب الملائکة والروح" گفته شود.

پس از سر برداشتن از سجده، هفتاد بار ذکر "رب اغفر وارحم و تجاوز عما تعلم انک انت العلی الاعظم" گفته شود. دوباره به سجده رفته و هفتاد مرتبه ذکر "سبوح قدوس رب الملائکة والروح" گفته شود. در اینجا می توان حاجت خود را از خدای متعال درخواست نمود.

پیامبر اکرم در فضیلت این نماز فرموده است: کسی که این نماز را بخواند، شب اول قبرش خدای متعال ثواب این نماز را با زیباترین صورت و با روی گشاده و درخشان و با زبان فصیح به سویش می فرستد. پس او به آن فرد می‌گوید: ای حبیب من، بشارت بر تو باد که از هر شدت و سختی نجات یافتی. فوت شده می‌پرسد تو کیستی؟ به خدا سوگند که من صورتی زیباتر از تو ندیده‌ام و کلامی شیرین تر از کلام تو نشنیده‌ام و بویی، بهتر از بوی تو نبوئیده‌ام. آن زیباروی پاسخ می‌دهد: من ثواب آن نمازی هستم که در فلان شب از فلان ماه از فلان سال به جا آوردی. امشب به نزد تو آمده‌ام تا حق تو را ادا کنم و مونس تنهایی تو باشم و وحشت را از تو بردارم و چون در صور دمیده شود و قیامت بر پا شود، من سایه بر سر تو خواهم افکند.

منبع



برچسب‌ها: امشب لیلةالرغائب است

تاریخ : جمعه 88/4/5 | 12:56 صبح | نویسنده : | نظر
ساری - خبرگزاری مهر: در آستانه فصل تابستان ارتفاعات علم کوه در کلاردشت در غرب مازندران سفیدپوش شد.

به گزارش خبرنگار مهر، با سردشدن هوا در دو روز گذشته  بارش برف ارتفاعات "علم کوه و سیاه کوه" بر زمین نشست و مردم منطقه را غافلگیر کرد. البته بارش برف در این موقع از فصل سال در کلاردشت بی سابقه نیست.

هم اکنون دمای هوای در کلاردشت پایین و کاملا زمستانی است و مردم به پوشیدن لباسهای گرم روی آورده اند.

کارشناس اداره کل هواشناسی مازندران وضعیت فعلی آسمان این استان را نیمه ابری و در ارتفاعات رگبار پراکنده و بارش باران پیش بینی کرد.

شعبانپور افزود: این وضعیت حداقل تا دو آینده بر روی آسمان مازندران ادامه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه وضعیت دریا هم اکنون موج شدید دارد از مسافران خواست از شنا کردن در وضعیت موجود به طور جدی خودداری نمایند.

شعبانپور بیشترین میزان دمای هوای مازندران را شهرستان گلوگاه با 28 درجه سانتی گراد بالای و کمترین آن را در منطقه بلده نور با شش درجه سانتی گراد بالای صفر اعلام کرد.

منبع



برچسب‌ها: بارش برف ارتفاعات کلاردشت مازندران راسفیدپوش کرد

تاریخ : یکشنبه 88/3/31 | 1:17 صبح | نویسنده : | نظر

روابط عمومی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد : بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران برای رفاه حال هموطنان گرامی وبه منظور سهولت در تشخیص و تفکیک ایران چک های 500،000 ریالی و000،000، 1ریالی ،مبادرت به چاپ و انتشار ایران چک های جدید یک میلیون ریالی با رنگ« زمینه آبی » با همان طرح پشت و رو و مشخصه های امنیتی قبلی نموده است که از طریق بانک ها دراختیار مردم گذاشته خواهد شد. تاکید می نماید ایران چک های منتشر شده بانک مرکزی با رنگ زمینه قهوه ای روشن کماکان معتبر بوده و قابل استفاده می باشند.

ایران چک جدید

مشخصات ایران چک 000/000/1 ریالی بانک مرکزی :
مبلغ اسمی : 000/000/1 ریال
رنگ: آبی
ابعاد: 75 × 160 میلی متر

مشخصات روی چک :
1-تصویر تخت جمشید در سمت راست ایران چک به رنگ آبی و برجسته
2-واتر مارک تصویر فردوسی در سمت چپ و در خمیره کاغذ که در مقابل نور از دو طرف ایران چک قابل رؤیت می باشد.
3-نوشته عدد 000/000/1 در زیر واترمارک تصویر فردوسی و در خمیره کاغذ که در مقابل نور از دو طرف ایران چک قابل رویت است.
4-نخ امنیتی پنجره ای از نوع هولوگرافیک و با نوشتة 1,000,000 به صورت بی رنگ در روی آن.
5- نخ امنیتی پنهان که درون کاغذ قرار گرفته و از نوع فلورسنت و با نوشته بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران است.
6-فیبرهای مرئی که درسطح چک پراکنده است و بدون هیچگونه ابزاری قابل مشاهده است.
7-طرح مخفی در قسمت کتیبه بالا ، عبارت (IRAN CHEQUE 100) که با تغییر زاویه دید در حالتی که ایران چک به صورت افقی در مقابل چشم قرار گیرد قابل رویت می باشد.
8-کلیه نقاطی که به رنگ آبی و قرمز روی ایران چک نشان داده شده است چاپ برجسته می باشند که با انگشتان دست به سهولت قابل لمس و شناسایی است.

9-دارای شماره امنیتی فارسی در قسمت بالا سمت راست که در مقابل اشعه ماوراء بنفش به رنگ طلایی تغییر می یابد . همچنین دارای شمارة سریال (MICR )  با قابلیت کنترل ماشینی در قسمت پایین سمت چپ می باشد.
10- برای چاپ آرم بانک مرکزی در قسمت وسط چک از مرکب حرارتی استفاده شده به گونه ای که با لمس انگشتان دست و افزایش دما طرح مذکور ناپدید و پس از سرد شدن مجدد ظاهر می گردد.
11-طرح سیترو(see through)  در سمت چپ ایران چک  1,000,000 در پشت و روی لبه چک به صورت عمودی و ناقص چاپ گردیده که با قراردادن چک در مقابل نور عدد 1000000 به طور کامل رویت می شود.
مرکب ضدکپی – مرکب نارنجی رنگ در زیر تصویر تخت جمشید در کپی رنگی به رنگ قهوه ای روشن تغییررنگ می یابد.
12-قسمت هایی از روی ایران چک که در مقابل اشعه ماوراء بنفش به رنگ سبز روشن و آبی تغییر رنگ می یابند.
13-فیبرهای رنگی نامرئی در پشت و روی ایران چک که در مقابل اشعه ماوراء بنفش قابل رویت هستند.

مشخصات پشت ایران چک :
1-در سمت چپ قسمت وسط عدد 100 به صورت نامرئی وجود دارد که با تابش اشعة ماوراء بنفش قابل رؤیت است.
2-قسمت هایی از پشت چک در مقابل اشعه ماوراء بنفش به رنگ سبز روشن و آبی تغییر رنگ می یابند



برچسب‌ها: ایران چک های جدید یک میلیون ریالی با رنگ« زمینه آبی » منتشر شد

تاریخ : یکشنبه 88/3/17 | 3:44 عصر | نویسنده : | نظر

سرنشینان ایرباس فرانسوی قربانی مثلث برمودا

آیا ??? سرنشین ایرباس متعلق به شرکت ایرفرانس قربانی مثلث برمودا شده اند؟ این سوالی است که دیروز با کشف نشانه های احتمالی از محل سقوط هواپیما مطرح شد و کارشناسان را به صرافت انداخت برای آن پاسخی قانع کننده پیدا کنند.
هواپیمای ایرباس مدل AF??? متعلق به خطوط هوایی ایرفرانس ساعت ?? یکشنبه به وقت گرینویچ ریودوژانیرو را به مقصد پاریس ترک کرد و قرار بود ساعت ??/? صبح دوشنبه برسد اما چهار ساعت بعد از برخاستن به طرز مرموزی از صفحه رادار محو شد و تیم های جست وجو را برای یافتن نشانه یی از آن به تکاپو انداخت. این ایرباس که ??? مسافر و ?? خدمه را حمل می کرد، اندکی پس از عبور از یک توفان بر فراز اقیانوس اطلس در نزدیکی دماغه سبز واقع در ??? کیلومتری پایتخت برزیل ناپدید شد و بی نتیجه ماندن ردیابی ها این احتمال را مطرح کرد که هواپیما سقوط کرده و تمامی سرنشینان آن جان باخته اند. بعد از آن بود که تیم بحران تشکیل شد و خانواده مسافران ایرباس به همراه نیکلا سارکوزی رئیس جمهوری فرانسه در فرودگاه شارل دوگل حضور یافتند و موجی از نگرانی و وحشت بر سراسر فرانسه سایه افکند.
اگرچه کارشناسان معتقد بودند قطعاً سوخت هواپیما تمام شده و دیگر امیدی به زنده یافتن سرنشینان آن نیست،اما از آنجا که تا نیم ساعت پس از ناپدید شدن ایرباس هنوز سیگنال هایی از آن دریافت می شد، برخی این گمانه را مطرح کردند که شاید مهارت خلبان ناجی ??? نفر شده و هواپیما در خشکی به سلامت به زمین نشسته است. این فرضیه ساعاتی بعد وقتی خبری از سرنشینان به دست نیامد و علائم و سیگنال ها از بین رفت، باطل شد و مقامات هواپیمایی برزیل و فرانسه ناامیدانه به جست وجو برای پیدا کردن لاشه ایرباس ادامه دادند و از امریکا نیز کمک خواستند تا بتوانند از تجهیزات ماهواره یی این کشور کمک بگیرند.
بی خبری مطلق، لحظه به لحظه اضطراب ها را بیشتر می کرد تا اینکه بعدازظهر دیروز خلبان یک هواپیمای تجاری متعلق به برزیل پیغامی را به برج مراقبت مخابره کرد. پیام این بود؛ لاشه نیمه سوخته هواپیمای فرانسوی را در اقیانوس اطلس دیده ام. مختصاتی که این خلبان ارائه داده بیانگر آن بود که هواپیما در نزدیکی مثلث برمودا که در بخشی از اقیانوس اطلس در جنوب شرق امریکا قرار دارد، سقوط کرده است. پس از اعلام این خبر سوال رعب انگیزی مطرح شد و این شائبه پیش آمد که سرنشینان ایرباس قربانی «مثلث شیطان»شده اند و به همان سرنوشتی دچار شده اند که طی سالیان گذشته مسافران چندین کشتی، هواپیما و بالن گرفتار آن شده بودند.
سخنگوی خطوط هوایی TAM برزیل در مصاحبه یی با شبکه خبری فرانس ?? گفت؛ یکی از خلبانان خطوط هوایی برزیل حین پرواز بر فراز منطقه یی که گمان می رود، هواپیمای مفقود شده خطوط هوایی فرانسه در آن سقوط کرده، لاشه نیمه سوخته این هواپیما را دیده و این موضوع را به مقامات هواپیمایی برزیل خبر داده است. جست وجوی ماموران گشت ساحلی و نیروی دریایی برزیل در منطقه مورد نظر نیز به کشف قطعاتی از هواپیما منجر شد.
وزیر دفاع برزیل در این باره گفت؛ جست وجوهای ما از همان لحظات اولیه محو شدن هواپیمای فرانسوی از روی رادارهای برج مراقبت آغاز شد. وی افزود؛ احتمال این مساله می رود که هواپیما در «مثلث برمودا» گرفتار شده و سپس در اقیانوس اطلس سقوط کرده باشد.
فرضیه بلعیده شدن توسط مثلث برمودا در حالی مطرح شده است که پیش از این کارشناسان خبر داده بودند احتمالاً رعد و برق به ایرباس زده است. به هرحال آنچه این سانحه را مرموز جلوه می دهد آخرین گزارش ها درباره وضعیت هواپیما است. دیوید گلیو کارشناس مرکز تحقیق درباره ایمنی هوایی در این باره گفت؛ هواپیماها بسیاری اوقات با رعد و برق روبه رو می شوند و مشکلی برایشان پیش نمی آید. علت بروز سانحه برای این ایرباس هنوز یک معمای پیچیده است.
بنا بر اطلاعات جمع آوری شده برج مراقبت برزیل فرودگاه ریودوژانیرو ساعت ??/? روز دوشنبه به وقت گرینویچ متوجه شد ایرباس که باید تاکنون به آسمان سنگال می رسید و تماس الزامی با برج مخابرات این کشور برقرار می کرد، هیچ پیامی نفرستاده است. پس از آن بود که دلهره آغاز و بالاخره تمامی علائمی که از ایرباس دریافت می شد، محو شد. ?? فرانسوی، ?? برزیلی، ?? آلمانی، ? چینی، ? ایتالیایی، شش سوئیسی، پنج بریتانیایی، پنج لبنانی، پنج مجاری، سه ایرلندی، سه نروژی و سه تبعه اسلواکی افرادی هستند که قربانی حادثه یی معماگونه شده اند و مقامات اعلام کرده اند پیش از ناپدید شدن ایرباس هیچ مورد مشکوکی وجود نداشت. آخرین مکالمه خلبان این هواپیما با خشکی حاکی از آن بود که ایرباس در فاصله ??? کیلومتری ساحل شمال شرق برزیل قرار دارد و در ارتفاع ?? هزار و ??? متری پرواز می کند البته خلبان از ورود به یک تلاطم شدید جوی بر اثر وقوع توفان در اقیانوس اطلس ابراز نگرانی کرده بود. ولی این پیام به گونه یی نبود که احتمال رخدادی ناگهانی را در اقیانوس متبادر کند. آخرین خبرها حاکی از آن است که جست وجوها برای یافتن بقیه لاشه هواپیما همچنان ادامه دارد و زنده دیدن سرنشینان آن را باید محال دانست.
اگر این هواپیما قربانی مثلث برمودا شده باشد باید آن را شانزدهمین حادثه مهم هوایی دانست که در این منطقه رخ داده است. روز ? دسامبر سال ???? در این منطقه پنج هواپیمای جنگنده TBM که در یک پرواز آموزشی از پایگاه دریایی هوایی فورت لادردیل در فلوریدا به هوا برخاستند همگی ناپدید شدند.
در سال ???? نیز یک هواپیمای بمب افکن PBM مارتین مارینر که با ?? خدمه به این منطقه اعزام شده بود چند دقیقه بعد از پرواز ناپدید شد.
دو سال بعد حادثه یی مشابه برای یک هواپیمای سوپر فورت ??-Cمتعلق به ارتش امریکا رخ داد و روز ?? ژانویه ???? هواپیمای چهار موتوره استارتایگر در حالی که ارتباط رادیویی اش با مرکز قطع شده بود، در ??? مایلی شمال شرقی برمودا با ?? سرنشین و خدمه گم شد.
سقوط هواپیمای مسافربری سن خوان به میامی با ?? مسافر در سال ????،ناپدید شدن هواپیمای باربری انگلیسی یورک در شمال مثلث برمودا در سال ???? و سقوط هواپیمای باری ???-Cدر سال???? و... از جمله این حوادث است. علاوه بر این ناپدید شدن ?? کشتی نیز در این منطقه بر مرموز بودن مثلث برمودا افزوده است. تاکنون دلایل گوناگونی برای این حوادث مطرح شده است که شامل جزر و مد ناگهانی در نتیجه زلزله در اعماق دریا، وزش بادهای مخرب و اختلالات جوی، گوی های آتشفشان، گرفتار آمدن در جاذبه گرداب یا گردباد، تحت تاثیر نیرویی مغناطیسی قرار گرفتن و اختلالات امواج الکترومغناطیسی می شود با این وجود برخی نیز معتقد هستند حوادث رخ داده در مثلث برمودا به هیچ وجه بالاتر از آمار سوانح دیگر مناطق نیست و نباید برمودا را منطقه وحشت تلقی کرد.



برچسب‌ها: سرنشینان ایرباس فرانسوی قربانی مثلث برمودا

تاریخ : پنج شنبه 88/3/14 | 9:18 عصر | نویسنده : | نظر

 

خبرگزاری فارس: «پروین سلیمانی» بازیگر پیشکسوت سینمای ایران ساعت 20 دیشب 11 خرداد ماه پس از تحمل یک دوره بیماری سخت درگذشت.

 

پروین سلیمانی

 

"ماه‌چهره خلیلی " نوه مرحوم "پروین سلیمانی " با تایید این خبر به خبرنگار سینمایی فارس گفت: یک ماه بود که مادر بزرگم را از بیمارستان به منزل پسرش منتقل کرده بودیم‏، اوایل حال عمومی‌اش خوب بود اما رفته رفته حالش بد شد و قدرت شنوایی‌اش را هم از دست داد و این اواخر تنها دست راستش کار می‌کرد اما از ساعت 8 دوشنبه 11 خرداد دیگر نفس نکشید.
خلیلی همچنین در خصوص برگزاری مراسم ختم این بازیگر فقید سینمای کشورمان گفت: با توجه به این که تنها دو ساعت است که مادربزرگم فوت کرده است و هنوز بسیاری از بستگان از این موضوع خبر ندارند واقعا از حالا نمی‌توان در مورد زمان دقیق این موضوع صحبت کرد اما از آنجائی که مردم خانم سلیمانی را دوست داشته و دارند در مراسم او شرکت کنند این موضوع را هر چه سریعتر به مردم اعلام خواهیم کرد.
این هنرمند فقید، در تهران به دنیا آمد.
وی 60 سال در عرصه سینما و تئاتر فعالیت داشته و از جمله آثاری که به‌عنوان بازیگر در آنها نقش داشته می‌توان به هنرپیشه، آخرین خون، هدف، حالا چه شود، سفر به خیر، آقای شانس، طالع سعد، دیدار در استانبول، آن سوی آتش، زائر خلف، سمندر، شبح کژدم، بگذار زندگی کنم، سرب، سیمرغ، برهوت، زمان از دست رفته افسانه آه، ابلیس، دیگه چه خبر؟، گل ‌ها و گلوله‌ها، گریز، مستاجر، محبوبه ، شب روباه ، سلطان و پنجه در خاک اشاره کرد.



برچسب‌ها: «پروین سلیمانی» درگذشت

تاریخ : سه شنبه 88/3/12 | 10:25 صبح | نویسنده : | نظر

فاکتور ? باشخصیت هایی چندلا‌یه

 

فاکتور 8

  گفتگو با قطب‌الدین صادقی، درباره بازیگری مقابل دوربین . . .

 

از وقتی قطب‌الدین صادقی را در سریال به یاد ماندنی «کیف انگلیسی» دیدیم تا امروز که چهره او را در «فاکتور ?» می‌بینیم، چند سالی می‌گذرد. اگرچه حضور او در عرصه تئاتر به طور مستمر و پیگیر است ولی از کم کاری‌های او در سینما و تلویزیون می‌توان به این نتیجه رسید که صادقی برای انتخاب نقش‌هایش بسیار سختگیر است و انتخاب برتر را به حضور بیشتر ترجیح می‌دهد. به بهانه بازی در سریال فاکتور ? که این روزها به پایان رسید ، به سراغ قطب‌الدین صادقی رفتیم تا درباره حضور دوباره‌اش در تلویزیون با او گفتگو داشته باشیم.

سریال فاکتور ? در میان سریال‌های در حال پخش چه جایگاهی دارد؟

سریال فاکتور ? دارای یک موضوع اجتماعی است. سریال‌هایی که اغلب ساخته می‌شوند یا مناسبتی و تاریخی هستند یا خانوادگی. در چارچوب سریال‌هایی که از شبکه‌های مختلف سیما پخش می‌شود، جای سریال‌های اجتماعی یا موضوعات و بحران‌های اجتماعی بشدت خالی بود. یکی از بحران‌های اجتماعی که با آن روبه‌رو هستیم، کمبود داروست و گران بودن داروهای مربوط به بیماری‌های خاص که معضل بزرگی برای این بیماران و خانواده‌هایشان محسوب می‌شود. برای این‌که داروها را اولا بسختی پیدا می‌کنند و اگر هم پیدا کنند از طریق کانال‌های هدایت شده دولتی نیست و به شکل آزاد از ناصرخسرو و به ده‌ها برابر قیمت است و یک هزینه کاذب و گزاف به مردم تحمیل می‌شود. سریال فاکتور ? به این معضل می‌پردازد.

به تصویر کشیدن این موضوعات چقدر به حل مساله اصلی کمک می‌کند؟

به نظر من گفتن از مشکلات، دردها و دلمشغولی‌های مردم و ارائه راه‌حل‌هایی برای آنها از اهم وظایف دستگاه‌های فرهنگی است. نباید فقط تبلیغ کرد. باید بحران‌ها و مشکلات را هم نشان داد. به همین دلیل است که مردم خوششان می‌آید، چون دارد بدون تعارف از یک درد اجتماعی صحبت می‌کند. از چیزی حرف می‌زند که مردم پچ‌پچ در خانه‌ها می‌گویند.

حالا شخصیت‌ها با صدای بلند آنها را در صفحه تلویزیون بیان می‌کنند؛ البته با برخی مسائل احساسی و عواطف مادر فرزندی و بحث طلاق که به عنوان چاشنی استفاده شده‌اند، در هم آمیخته شده است. این دیگر نمک ماجراست تا پیگیری ماجرا توسط اقشار مختلف اجتماع حسی‌تر، عاطفی‌تر و جذاب‌تر باشد، ولی در ذات خودش این سریال مساله‌ای دارد و آن مساله بحران کمبود دارو در ایران است و می‌خواهد دلیل این کمبود را که از طرف مافیا که بابت تجارت دارو میلیاردها تومان به جیب می‌زنند، کنترل و هدایت می‌شود افشا کند. من دوستی دارم که مبتلا به یکی از انواع بیماری‌های خاص است. قیمت نسخه‌ای که در ایران به او داده‌اند ?? میلیون و ??? هزار تومان است و همان نسخه وقتی به کانادا فرستاده شد تا از آنجا تهیه شود، کل هزینه ? میلیون و ??? هزار تومان شد. یعنی از یک نسخه یک بیمار ?? میلیون و ??? هزار تومان به جیب می‌زنند. به نظر من این قضیه غیرانسانی است و سریال فاکتور ? سعی کرده تا به طور گسترده به اصل این قضیه و حواشی آن بپردازد.

حضور گهگاه و آن هم در نقش‌های خاص نشان از این دارد که بسیار گزیده کار هستید. جذابیت فاکتور ? برای پذیرش و ایفای نقش در آن چه بود؟

در فاصله کیف انگلیسی تا این سریال بیشتر از ?? سریال و ? فیلم به من پیشنهاد شد که تمام آنها را رد کردم برای این‌که نه موضوعات خوبی داشت و نه از چارچوب دراماتیک محکمی برخوردار بود، بعلاوه تیم مجری قوی و بافرهنگی نداشتند. خودم را بازیگر حرفه‌ای نمی‌دانم. من نویسنده و کارگردان تئاترم و البته استاد دانشگاه. اگر بخواهم کاری انجام دهم باید آنقدر برای من جاذبه داشته باشد که از آن خوشم بیاید. بیشتر این خوش آمدن جنبه زیبایی‌شناسی، فرهنگی و اجتماعی دارد. موضوع این سریال به نظرم اجتماعی و خوب آمد. شخصیت‌پردازی خیلی خوب بود و شخصیتی که به من پیشنهاد شد چند لایه و پر پیچ و خم و پرفراز و نشیب بود، یعنی این که برای من بازیگر خیلی کار داشت.

کارهای قبلی که به شما پیشنهاد شد، این خصوصیت را نداشتند؟

خیر. اغلب کارهایی را که رد کردم این خصیصه را نداشتند و نقش‌ها خطی و فاقد پیچیدگی بود تا من را با نقش دچار چالش کند. در کاری که قبول می‌کنم، هم باید لذت روحی نهفته باشد و هم لذت فکری و از‌ آن مهم‌تر این که تیم با فرهنگ باشد. به دلیل ترتیب خاص تئاتری‌ام با هر تیمی جور نمی‌شوم. به طور مثال تیمی که در کیف انگلیسی با آنها کار می‌کردم خیلی با فرهنگ بودند و علاوه بر آن از مزیت خوش حساب بودن هم برخوردار بودند. در این سریال هم همین‌طور بود. اولین سوالی که از کریمی پرسیدم این بود که همبازی‌های من چه کسانی هستند؟ خب ممکن است این قضیه برای یک عده اهمیت نداشته باشد، ولی برای من اهمیت ویژه‌ای دارد که بدانم قرار است با چه کسانی همبازی باشم. وقتی در این چنین کارهایی فعالیت می‌کنی با شرایطی که وجود دارد احساس امنیت می‌کنی و در آن واحد، هم لذت زیبایی‌شناسی و فکری از کار می‌بری و هم لذت حرفه‌ای. خوشبختانه موضوع و عوامل تولید سریال فاکتور ? این چند شرط لازم را برای کار داشت.

نقشی که ایفا می‌کنید به نظر خاکستری است.

این شخصیت چند لایه است و تا پایان کار چند بار دیگر هم عوض می‌شود.

این‌طور که پیداست از کلنجار رفتن با نقش لذت می‌برید؟

مهم، داشتن ابعاد چندگانه است. بازی کردن نقش‌های خطی، در عین حال که خیلی ساده است بی‌مزه و تکراری هم هست. من نقش‌هایی را دوست دارم که برای بیننده و بازیگر جای کشف داشته باشد و بتواند ابعاد گوناگون این شخصیت را از نظر شرایط فکری، جسمی، روحی و فرهنگی نمایش بدهد و این امکان را برای بازیگر فراهم کند تا بازیگر بتواند استعداد و توانایی خودش را نشان بدهد. نقش خوب مثل رودخانه عمیقی است که می‌تواند نشان دهد چقدر شناگر خوبی هستید. در رودخانه کم عمق نمی‌شد کار خاصی کرد. نقش دکتر صدرا هم به من پیشنهاد شد، ولی من از این نقش بیشتر خوشم آمد. چند لایه بود و جای کار داشت و این مساله خیلی برایم اهمیت داشت.

در کارنامه هنری شما بیش از بازیگری آنچه به چشم می‌آید کارگردانی تئاتر است (?? مورد)‌ در طول بازی در این نقش هیچ‌گاه با دید کارگردانی به مشکل بر نخوردید؟

نقش خوب مثل رودخانه عمیقی است که می‌تواند نشان دهد چقدر شناگر خوبی هستید. در رودخانه کم عمق نمی‌شود کار خاصی کردمسوولیت کلی خلاقیت یک اثر چه تئاتر باشد و چه فیلم یا سریال، به عهده کارگردان است، یعنی او یک فکر بزرگ مرکزی دارد که همه اجزا از طراحی دکور و لباس بگیرید تا شیوه فیلمبرداری و بازیگری و ریتم ساختار و بازی‌ها، همه در دست کارگردان است؛ یعنی من باید به تفکر و برداشت او نزدیک بشوم. بازیگر حالا با هر پیشینه‌ای که دارد وقتی در مقام بازیگر است باید وارد برداشت کارگردان شود. من هم سعی کردم تا وارد برداشت کریمی شوم و از او می‌پرسیدم که چه چیزی می‌خواهی. وقتی این را می‌پرسیدم می‌خواستم بدانم در ذهنش چه تعریفی از این شخصیت،‌ موقعیت و ماجرا دارد. من می‌بایست چیزی را برجسته می‌‌کردم که او می‌خواهد بگوید. خارج از چارچوب حرف او نباید حرف دیگری می‌زدم یا کار دیگری انجام می‌دادم.

با این تعریف فکر نمی‌کنید کمی از آزادی عمل بازیگر گرفته خواهد شد؟

وقتی به عرصه بازیگری می‌رسیم برای بازی کردن یک صحنه به طور مثال من به نوع دیگری بازی می‌کردم و به کارگردان پیشنهاد می‌کردم و کارگردان یا می‌گفت این مدل بازی را می‌خواهد یا نمی‌‌خواهد. یا بعضی جاها بود که ابتکار به خرج می‌دادم. اینها دیگر کار بازیگر است. یک بازیگر همیشه باید بیشتر از چند پیشنهاد برای ایفای نقش داشته باشد. کارگردان پیشنهاد بازیگر را می‌گیرد، تراش می‌دهد و‌ آن چیزی را که تشخیص می‌دهد به فکر و برداشت خودش نزدیک است، همان را از بازیگر می‌خواهد بازی کند. من هم همین کار را کردم.

بعضی اوقات کارهایی انجام می‌دادم که خیلی به دل کریمی می‌نشست، مثلا کار با اشیا. صحنه‌ای که با دختر پژمان بازغی توی اتاقش رفتم و بوسیدمش و کنارش نشستم و نقاشی کشیدم، همه از ابتکارات خودم بود، ولی در راستای آن چیزی بود که کارگردان می‌خواست. در کار خلاقیت داشتم، اما از چارچوب معنایی و آنچه مورد نظر کارگردان بود بیرون نمی‌رفتم. تمام کارها باید در راستای هدف کارگردان باشد، ولی البته ابداع مال بازیگر است. مثلا جاهایی به من می‌گفت این برداشت را بسته می‌گیریم و دست‌هایت دیده نمی‌شود، این بازی را نکن. وقتی اینها را می‌گفت می‌دانستم حالا مثلا فقط باید روی سر متمرکز شوم. اگر به عهده خودم بود، دوست داشتم نما بازتر باشد و کار دیگری انجام دهم، ولی کارگردان می‌گفت نه! برای این که او و فیلمبردار نشسته‌اند و دکوپاژ کرده‌اند و زاویه و اندازه نما را تعیین کرده‌اند. به همین دلیل است که حرف اصلی به کارگردان تعلق دارد نه بازیگر.

در بحث حضور بازیگران تئاتر در سینما و تلویزیون همیشه این مساله بیان می‌شود که به دلیل نوع خاص بازی‌های تئاتر، شاید بازی‌ها در سینما و تلویزیون خیلی به استانداردهای این دو نزدیک نشود یا به بیان آسان‌تر همیشه ترس از بازی تئاتری در سینما و تلویزیون وجود دارد. شما چطور این قضیه را حل کردید؟

کسی که بد بازی می‌کند، بد بازی کردن او دیده می‌شود و این شاخ و دم ندارد، چه تئاتری باشی چه غیرتئاتری. وقتی بازی بدی داشته باشی در هر جا که باشی نمی‌توانی بازی خوبی ارائه بدهی. اغلب کسانی که بد بازی می‌کنند هیچ سابقه تئاتری ندارند چه در سینما و چه در تلویزیون. ذخیره حرفه‌ای و معنوی فرهنگ تئاتر بسیار کمک می‌کند و این جنبه منفی ندارد، ولی نکته در این است که مدیوم یا وسیله بیانی تئاتر در طراحی صحنه، کارگردانی و بازیگری، با مدیوم تلویزیون و سینما کاملا فرق دارد.

در تئاتر واقعیت ?? برابر بزرگ می‌شود. خطوط باید کمرنگ‌تر و نرم‌تر باشد. در برخی اوقات بازیگر اصلا نباید کار کند، بلکه فقط باید فکر کند و به جای عمل کردن بیندیشد. اینجاست که فکر از چشمانش بیرون می‌زند. در تئاتر همه چیز را درشت می‌کنیم برای این که فاصله زیاد است و بعد فاصله باعث می‌شود خیلی از چیزها کمرنگ بشود. صدا، خطوط چهره و چیزهایی از این قبیل. در سینما و تلویزیون کاملا برعکس است. آنجا باید خطوط درشت را خرد کنید. دقیقا مثل کاری که من در این سریال انجام دادم. موقع بازی هر حسم را تبدیل به چند حس ریزتر کردم و کاملا درونی. بعضی وقت‌ها فقط با نگاه، بعضی وقت‌ها با فکر و آنجا بود که نقش درمی‌آمد. جلوی دوربین باید بی‌نهایت فکر کنی و کاملا در آرامش باشی و رها. انقباض، خطوط چهره را تیز می‌‌کند و ضربه می‌زند. شما این را بدانید مشکل حل است.

وقتی تکنیک را بدانی در هر جا که بازی کنی و طبق تکنیک آن بازی کنی موفق خواهی بود. در تئاتر طبق تکنیک خودش و در سینما و تلویزیون هم طبق تکنیک خاص خودشان. هر سه زیبا هستند، اما هر کدام با دیگری متفاوت است. اگر بخواهی در تئاتر هم سینمایی بازی کنی بسیار یخ و بی‌مزه و خلاصه شده است. باید یک بازیگر یاد بگیرد که در هر جا طبق اصول خودش بازی کند. این سه مدیوم‌های متفاوت، فاصله کانونی مختلف و ? بیان مجزا دارند. بازیگر اگر حرفه‌ای باشد اینها را تشخیص می‌دهد و می‌‌شناسد و از شناخت آنها و استفاده بجا، نتیجه خوب می‌گیرد.

چقدر هدایت کارگردان در رسیدن به این هدف موثر است؟

البته هدایت کارگردان خیلی مهم است و همه‌اش به بازیگر مربوط نیست. وقتی کارگردان بازیگر را هدایت کند او می‌تواند تشخیص دهد چه مدل بازی برای این فضا مناسب است. حتی هدایت مدیر فیلمبرداری هم بسیار موثر است، به طور مثال چند مورد را افضلی، مدیر فیلمبرداری به من تذکر داد. در برداشتی، قابی که بسته بودند درشت بود و مدیر فیلمبرداری به من گفت اینجا نما درشت است به خاطر همین سرت را خیلی تکان نده. وقتی این مورد را گفت، دیگر برای تصویر درشت بازی کردم. هدایت کارگردان و مدیر فیلمبرداری، بازیگری را که می‌خواهد خوب بازی کند به شاهراه می‌رساند.

بازیگران مقابل هم در این روند موثر هستند؟

بله بشدت! اگر بازیگران مقابل خوب باشند به بازیگر شور و انرژی و شوق بازی کردن می‌دهند و گاهی وقت‌ها حتی بازیگر مقابل به بازی ضربه می‌زند.

در این سریال چقدر از کمک بازیگران مقابل بهره بردید؟

در این سریال تعامل خوبی با دیگر بازیگران داشتم. گاهی در اجرای نقش من باید با دوربین بازی می‌شد که در این مورد بارها پیش آمد که دیگران مثل آقای سلیمانی یا بازغی یا خانم اسکندری با لطف و ایثار کنار دوربین می‌ایستادند، چراکه من واقعا به نگاه انسانی برای بازی آن صحنه نیاز داشتم و من هم متقابلا هیچ جا آنها را تنها نمی‌گذاشتم برای این که آنها هم بتوانند بازیشان را خوب ارائه کنند.

 

 

 

 



برچسب‌ها: فاکتور ? باشخصیت هایی چندلا‌یه

تاریخ : دوشنبه 88/3/11 | 4:14 عصر | نویسنده : | نظر
<      1   2   3   4